Visual Merchandising och Formex – kreativa exponeringslösningar

Vilken fantastisk upplevelse Formexär. Glada, engagerade utställare och nyfikna besökare. Jag älskar att gå i mässgångarna och studera alla kreativa exponeringar. För mig handlar det inte så mycket om att bli överraskad av nyheter, utan hur utställare presenterar sina produkter är nog mer intressant än produkterna i sig. 

Jag rekommenderar verkligen alla som arbetar i butik att ta sig till Formex, om inte för att göra inköp som motsvarar säsongens trender utan för att inspireras av färg och form. Fota exponeringslösningar och plocka fram inför kommande kampanjplaneringar. Den fotomappen kommer vara guld värd när det väl är dags. 

Här är iallafall några kreativa sätt att exponera sina produkter på. 

formex.exponeringstips5

formex.torklina

Nyttja luften över din exponeringsyta. Har du inte möjlighet att fästa krokar i taket så bygg din egen ram.

trend6.forminskad

Roliga idéer är att hänga textilier från taket eller på väggen, vare sig det är mattor, dukar eller kökshanddukar. 

formex.exponeringstips8

Dessa hyllsystem heter Hyllis och kostar 99kr på IKEA. Billig butiksinredning om man vill åt de industriella inslagen och så får det plats många kuddar i dom.

formex.exponeringstips3

Eller så kan man köpa Spiras "kuddbar" med ett stativ på golvet.

formex.exponeringstips1

Här en till inredningslösning med mer luft mellan kuddarna. Det ger en lite mer exklusivare känsla.

Foto 2016-08-24.aeo

Formex2016_AEO-monter-700x446Daniella Witte

Jag kan inte nog betona vikten av "instorebilder" Alltså inspirationsbilder från sina egna varumärken inne i butiken. Det kan verkligen förstärka en exponering. Här i montern hos härliga AEO ser vi flera instorebilder, stylade och fotade av talangfulla Daniella Witte.

formex.instorebild

Vi ser även instorebilder i montern hos Pernilla Wahlgren Collection, där det för övrigt pågick en inspelning med Christina Schollin just då.

formex.koncept2

formex.koncept

Inspirationsbild även i montern hos Odd Molly. Med dessa bilder vill jag också lyfta fram betydelsen av konceptualisering. Genomgående för all butiksinredning i denna monter ser vi är kopparrör, och vi ser ett specifikt mönster både på bussen och på textilier. Så ser det även ut i den fysiska butiken och det gör upplevelsen enhetlig, unik och igenkänningsbar för Odd mollykunder, vilket är viktiga faktorer för att nå ut med sitt varumärke/butiksprofil. 

formex.koncept3

Tydligt koncept även i denna monter. Bakplåtsvagnar som butiksinredning. Älskart´! :)

trend4.forminskad

Har du en bärande pelare i butiken så jobba med den och bygg exponeringsyta kring den i kundvarvet.

formex.exponeringstips10

Skapa med träpinnar och ståltråd och voila´, du får en unik spaljé. Eller kanske en rumsavdelare? 

formex.exponeringstips11

Mycket detaljer i denna exponering men det funkar så länge den förenas i färgsättning. Ton i ton är alltid ett vinnande koncept när du har många olika produkter och få volymer. 

Idag är sista dagen av Formexmässan. Kolla in #formex på insta för mer inspo. 

Kommentarer

Denna post har inte fått några kommentarer ännu, klicka här för att lämna en kommentar.

Lämna en kommentar

Rekommenderat

Framtidens detaljhandel - tre trender

Jag och min partner in crime Jossan tog oss till möbelmässan för en snabbvisit i fredags. Eftersom vi båda är knutna till butikskommunikation så var ...

#visual-merchandising

Utvecklingen inom interiördesign

Denna vecka startar Stockholm Design Week och det innebär en hel veckas frossande av events och showrooms runt om i Stockholm för den design- och inredningsintresserade.  ...

#inspiration #trender #visual-merchandising

Vikten av att omvärldsbevaka för att lyckas med sin försäljning

Jag älskar att IKEA är så trend- och samhällsmedvetna och hela tiden ligger steget före när det kommer till att erbjuda produkter och inredningslösningar utifrån människans ...

#inspiration #trender #visual-merchandising

Därför ska vi samarbeta mera och rikta marknadsföringen till sociala medier

Sociala medier svämmar över av pressvisningar, event och samarbeten. Varför? För att samarbeten i social media är den starkaste framgångsfaktorn när det kommer till marknadsföring ...

#visual-merchandising

Dekoratörer in action - Event Black Saturday

Jag assisterade min vän Jossan förra helgen med att dekorera inför ett event. Det var den årliga födelsedagsfesten för Kennedies Independent Dressing och Conspiracy With ...

#dekoration #visual-merchandising #youtubeklipp

Senaste bloggposterna

Creadomi hilights 2017

Ett bra år på många sätt, roligt och helt fantastiskt, men också fyllt med bakslag och tvivel, sådär som jag antar att det är att ...

#homestyling #inredning #reflektioner #visual-merchandising

Homestaging med renoveringsinsatser, före och efter

Januari, februari, mars, april, maj, Poff, september, oktober, november, december. Lite så känns det. Denna sommar har verkligen sprungit förbi. Jag har mest jobbat faktiskt ...

#foreefter #homestyling

Upplevelser inom butikshandel

E-handeln kommer inte att ta över världen. Butikshandel kommer inte att dö ut. Det handlar inte om att välja sida utan att integrera dom två ...

#visual-merchandising

Inspirerande inredning från handeln i Arboga

Detta inlägg är ett samarbete med Creadomi, Föreningen Arboga i Centrum och Mälarstranden Bostäder. I Arboga finns flera små fristående butiker med stor mångfald i utbud. I ...

#inspiration #visual-merchandising

Inredning och fotografering av visningslägenhet

I slutet på förra veckan jobbade jag och min toppassistent Jossan på ett superkul uppdrag, att inreda en tom visningslägenhet på 3 rum och kök ...

#homestyling #inredning #inspiration #uppdrag