Därför ska vi samarbeta mera och rikta marknadsföringen till sociala medier

Sociala medier svämmar över av pressvisningar, event och samarbeten. Varför? För att samarbeten i social media är den starkaste framgångsfaktorn när det kommer till marknadsföring och synlighet. Gammelmedia släng dig i väggen!

I det här inlägget vill jag lyfta en specifik PR produktion i syfte att influera små företag till att samarbeta mera och rikta sin marknadsföring till social media.

Indirekt så blir det här inlägget gratis marknadsföring för dem som medverkar och ja, det är ju bara ett bevis för att de har lyckats med sin PR strategi ;)

Printler anlitar en inredare som är en populär social mediaprofil med samma målgrupp som Printler. De flyger henne till destination företagsort för att inreda en del av ett funkishus med bland annat deras prints. Processen dokumenteras och publiceras med bild och film i social media. Alltså alla följare får följa processen i realtid - helt oredigerat. Detta bygger såklart upp ett intresse. Folk älskar behind the scenes material :)

ska%cc%88rmavbild-2016-11-20-kl-13-41-28Bild publicerad med tillstånd

Medverkande samarbetspartners i denna produktion och som också syns i bild/filmklippen som publiceras i social media är Olympus som förser teamet med de tekniska verktygen och Ingmar Inredning, den lokala inredningsbutiken på orten som lånar ut alla möbler och inredning som krävs för att fylla funkishuset. Av materialet som dokumenterats produceras sedan en reklamfilm för Printler. 

Det här är en mycket smart marknadsföringsstrategi måste jag säga. Printler valt en profil för uppdraget som inte är känd men som är tillräckligt inflytelserik i social media och som delar samma målgrupp som Printler (följarantalet är inte allt). Faktum är att samtliga samarbetspartners delar samma målgrupp så produktionen får inte bara en större spridning, den får rätt spridning.

Angående kostnaderna så har troligtvis inte ett enskilt småföretag tillräckligt med kapital för att flyga in en inredare, betala arvode för utförande samt hyra tekniska prylar och möbler för den här sortens PR produktion, men genom att samordna marknadsföringen minskas kostnaderna och de lyckas nå ut med sina varumärken och produkter till rätt målgrupp genom varandras sociala kanaler. 

Genialt inte sant?!

Kommentarer

Denna post har inte fått några kommentarer ännu, klicka här för att lämna en kommentar.

Lämna en kommentar

Rekommenderat

Framtidens detaljhandel - tre trender

Jag och min partner in crime Jossan tog oss till möbelmässan för en snabbvisit i fredags. Eftersom vi båda är knutna till butikskommunikation så var ...

#visual-merchandising

Utvecklingen inom interiördesign

Denna vecka startar Stockholm Design Week och det innebär en hel veckas frossande av events och showrooms runt om i Stockholm för den design- och inredningsintresserade.  ...

#inspiration #trender #visual-merchandising

Vikten av att omvärldsbevaka för att lyckas med sin försäljning

Jag älskar att IKEA är så trend- och samhällsmedvetna och hela tiden ligger steget före när det kommer till att erbjuda produkter och inredningslösningar utifrån människans ...

#inspiration #trender #visual-merchandising

Därför ska vi samarbeta mera och rikta marknadsföringen till sociala medier

Sociala medier svämmar över av pressvisningar, event och samarbeten. Varför? För att samarbeten i social media är den starkaste framgångsfaktorn när det kommer till marknadsföring ...

#visual-merchandising

Dekoratörer in action - Event Black Saturday

Jag assisterade min vän Jossan förra helgen med att dekorera inför ett event. Det var den årliga födelsedagsfesten för Kennedies Independent Dressing och Conspiracy With ...

#dekoration #visual-merchandising #youtubeklipp

Senaste bloggposterna

Creadomi hilights 2017

Ett bra år på många sätt, roligt och helt fantastiskt, men också fyllt med bakslag och tvivel, sådär som jag antar att det är att ...

#homestyling #inredning #reflektioner #visual-merchandising

Homestaging med renoveringsinsatser, före och efter

Januari, februari, mars, april, maj, Poff, september, oktober, november, december. Lite så känns det. Denna sommar har verkligen sprungit förbi. Jag har mest jobbat faktiskt ...

#foreefter #homestyling

Upplevelser inom butikshandel

E-handeln kommer inte att ta över världen. Butikshandel kommer inte att dö ut. Det handlar inte om att välja sida utan att integrera dom två ...

#visual-merchandising

Inspirerande inredning från handeln i Arboga

Detta inlägg är ett samarbete med Creadomi, Föreningen Arboga i Centrum och Mälarstranden Bostäder. I Arboga finns flera små fristående butiker med stor mångfald i utbud. I ...

#inspiration #visual-merchandising

Inredning och fotografering av visningslägenhet

I slutet på förra veckan jobbade jag och min toppassistent Jossan på ett superkul uppdrag, att inreda en tom visningslägenhet på 3 rum och kök ...

#homestyling #inredning #inspiration #uppdrag