Framtidens detaljhandel – tre trender

Jag och min partner in crime Jossan tog oss till möbelmässan för en snabbvisit i fredags. Eftersom vi båda är knutna till butikskommunikation så var föreläsningen om "framtidens detaljhandel", ett givet besök. Den korrekta benämningen:

The new rules of engagement in retail: curation, cross channel, digital integration and pop up

av: Louise Byg Kongsholm, Trend Forecaster, Pej Gruppen Köpenhamn.

Louise nämnde tre trender inom detaljhandeln som vi kommer få se mer av i framtiden. Mycket intressant!! 

1, Specialised retail - Jag skulle också säga konceptuell detaljhandel. I framtiden kommer vi se mer konceptuella butiker som riktar sin försäljning mot ett specifikt område. Detta för att kunna erbjuda något unikt och något som någon annan inte har. Att försäljare har spetskompetens i det dom säljer och kan skapa miljöer och upplevelser utifrån det ger också bättre kvalitet.  

2, Cross Channel innebär att integrera sin fysiska butik med den digitala världen. 

Det är redan många butiker som gått digitalt men ofta brister de i kvalitet eftersom de båda kanalerna inte synkar med varandra. På grund av det riskerar man att tappa trovärdighet. Till exempel är det viktigt att samma priser och kampanjer finns på både hemsida och i butik. Louise tipsade om digitala program för att få samma prismärkning och typsnitt på skyltar på både hemsida och i butik. Det är bara att ändra i programmet och det sker automatiskt en ändring på hemsidan. Skriv sedan ut den nya skylten till din vara i butik. 

Jag vill tillägga att den röda tråden i design och god användarvänlighet på hemsidan också är superviktig i sammanhanget. Varumärket och den grafiska profilen ska gå som en röd tråd och följa med från den fysiska butiken in till hemsidan och leverera igenkänningsfaktor. Lika viktigt som det är med strukturen i butik med kundvarv och rätt vara på rätt plats, ska det också vara att klicka sig runt på hemsidan. 

3, Digital Integration - Idag kan du betala med swich, i framtiden kan du betala med ditt ansikte. Allt för att slippa onödiga logins och knapptryckningar.

Eller så kommer du bara kunna ladda ned en app som är kopplad till sensorer i butiken som känner av vilka varor du plockar och när du går ut från butiken med varorna dras pengarna automatiskt från ditt konto.  

De digitala möjligheterna är oändliga men vi kan säga såhär att även om framtiden kommer förändra den fysiska butiken så kommer den aldrig att dö ut. E-handeln kommer inte att ta över världen för det finns vinster med den fysiska butiken som inte e-handeln kan mäta sig upp till. Det är service och de sinnerliga upplevelserna! Men mer om det i ett annat inlägg.

Kommentarer

Denna post har inte fått några kommentarer ännu, klicka här för att lämna en kommentar.

Lämna en kommentar

Rekommenderat

Framtidens detaljhandel - tre trender

Jag och min partner in crime Jossan tog oss till möbelmässan för en snabbvisit i fredags. Eftersom vi båda är knutna till butikskommunikation så var ...

#visual-merchandising

Utvecklingen inom interiördesign

Denna vecka startar Stockholm Design Week och det innebär en hel veckas frossande av events och showrooms runt om i Stockholm för den design- och inredningsintresserade.  ...

#inspiration #trender #visual-merchandising

Vikten av att omvärldsbevaka för att lyckas med sin försäljning

Jag älskar att IKEA är så trend- och samhällsmedvetna och hela tiden ligger steget före när det kommer till att erbjuda produkter och inredningslösningar utifrån människans ...

#inspiration #trender #visual-merchandising

Därför ska vi samarbeta mera och rikta marknadsföringen till sociala medier

Sociala medier svämmar över av pressvisningar, event och samarbeten. Varför? För att samarbeten i social media är den starkaste framgångsfaktorn när det kommer till marknadsföring ...

#visual-merchandising

Dekoratörer in action - Event Black Saturday

Jag assisterade min vän Jossan förra helgen med att dekorera inför ett event. Det var den årliga födelsedagsfesten för Kennedies Independent Dressing och Conspiracy With ...

#dekoration #visual-merchandising #youtubeklipp

Senaste bloggposterna

Upplevelser inom butikshandel

E-handeln kommer inte att ta över världen. Butikshandel kommer inte att dö ut. Det handlar inte om att välja sida utan att integrera dom två ...

#visual-merchandising

Inspirerande inredning från handeln i Arboga

Detta inlägg är ett samarbete med Creadomi, Föreningen Arboga i Centrum och Mälarstranden Bostäder. I Arboga finns flera små fristående butiker med stor mångfald i utbud. I ...

#inspiration #visual-merchandising

Inredning och fotografering av visningslägenhet

I slutet på förra veckan jobbade jag och min toppassistent Jossan på ett superkul uppdrag, att inreda en tom visningslägenhet på 3 rum och kök ...

#homestyling #inredning #inspiration #uppdrag

Fingers crossed!!

Sjukdommar kommer och går här hemma. Vi fick tillbaka magsjukan i fredagsnatt efter att ha haft den för bara fyra veckor sedan (båda barnen hann ...

#personligt

Frukostmöte

Det händer lite allt möjligt på Creadomi. Idag hade jag och Jossan frukostmöte på Espressohouse i Örebro. Dekorförslag ska presenteras för några köpcentrum här i ...

#personligt