Upplevelser inom butikshandel

E-handeln kommer inte att ta över världen. Butikshandel kommer inte att dö ut. Det handlar inte om att välja sida utan att integrera dom två. Men bara för det så kan vi inte stå kvar i den traditionella butiken med samma gamla struktur. Det kommer inte att dra attraktion i framtiden. Vi måste tänka upplevelser, Vi måste tänka LIVE!

En butik måste vara levande, uppslukande, vibrerande och underhållande. Det hävdar Louise Byg Kongsholm, som är CEO på pej gruppen, scandinavian trend institute i Danmark. Hon var en av de inbjudna att tala på möbelmässans trendtalk i februari i år om cross channel, trender inom retail och kundbeteenden. Mycket inspirerande och intressant!

Upplevelser inom butikshandel kommer få ännu större betydelse för försäljningen i framtiden menar Louise. Exempel på sådana kan vara butiker som kompletterar sitt produktutbud med servicetjänster, som till exempel att sy upp byxor på plats i butiken, eller genom att erbjuda någon form av workshop i butik. Helt enkelt något som ger det där lilla extra till sina kunder. 

Louise slår även ett slag för Pop Up och Pop Ins. Dessa är konceptuella verksamheter som också bjuder på upplevelser utöver det vanliga. Sortimentet i en Pop Ups är ofta limiterade och tillfälliga och de kan dyka upp där du minst anar det. 

Pop ups har större effekt på försäljningen än någon annan annons eller facebookkampanj, hävdar Louise. Det är dock inte något som Skandinavien snappat upp ännu men som är jättestort och väldigt framgångsrikt i USA. 

Pop Up Space - Flera små montrar av olika varumärken på tillfälligt besök i en och samma lokal. Kul idé!

Fler bilder på Pop Ups och andra idéer på visuella varupresentationer hittar ni på Pinterest. Bra sökord är: Pop Up Store, Koncept Store, Display Design Ideas. 

Bilder: Creadomi, Pinterest

Kommentarer

Denna post har inte fått några kommentarer ännu, klicka här för att lämna en kommentar.

Lämna en kommentar

Rekommenderat

Framtidens detaljhandel - tre trender

Jag och min partner in crime Jossan tog oss till möbelmässan för en snabbvisit i fredags. Eftersom vi båda är knutna till butikskommunikation så var ...

#visual-merchandising

Utvecklingen inom interiördesign

Denna vecka startar Stockholm Design Week och det innebär en hel veckas frossande av events och showrooms runt om i Stockholm för den design- och inredningsintresserade.  ...

#inspiration #trender #visual-merchandising

Vikten av att omvärldsbevaka för att lyckas med sin försäljning

Jag älskar att IKEA är så trend- och samhällsmedvetna och hela tiden ligger steget före när det kommer till att erbjuda produkter och inredningslösningar utifrån människans ...

#inspiration #trender #visual-merchandising

Därför ska vi samarbeta mera och rikta marknadsföringen till sociala medier

Sociala medier svämmar över av pressvisningar, event och samarbeten. Varför? För att samarbeten i social media är den starkaste framgångsfaktorn när det kommer till marknadsföring ...

#visual-merchandising

Dekoratörer in action - Event Black Saturday

Jag assisterade min vän Jossan förra helgen med att dekorera inför ett event. Det var den årliga födelsedagsfesten för Kennedies Independent Dressing och Conspiracy With ...

#dekoration #visual-merchandising #youtubeklipp

Senaste bloggposterna

Inspirerande inredning från handeln i Arboga

Detta inlägg är ett samarbete med Creadomi, Föreningen Arboga i Centrum och Mälarstranden Bostäder. I Arboga finns flera små fristående butiker med stor mångfald i utbud. I ...

#inspiration #visual-merchandising

Inredning och fotografering av visningslägenhet

I slutet på förra veckan jobbade jag och min toppassistent Jossan på ett superkul uppdrag, att inreda en tom visningslägenhet på 3 rum och kök ...

#homestyling #inredning #inspiration #uppdrag

Fingers crossed!!

Sjukdommar kommer och går här hemma. Vi fick tillbaka magsjukan i fredagsnatt efter att ha haft den för bara fyra veckor sedan (båda barnen hann ...

#personligt

Frukostmöte

Det händer lite allt möjligt på Creadomi. Idag hade jag och Jossan frukostmöte på Espressohouse i Örebro. Dekorförslag ska presenteras för några köpcentrum här i ...

#personligt

Framtidens detaljhandel - tre trender

Jag och min partner in crime Jossan tog oss till möbelmässan för en snabbvisit i fredags. Eftersom vi båda är knutna till butikskommunikation så var ...

#visual-merchandising